Kopke Port

Onze samenwerking met Kopke is er één die voor ons heel bijzonder is. In 1953 sloten we de samenwerking om  als enige wijnhandel in Nederland Kopke port te mogen importeren. Net als van Ouwerkerk, heeft Kopke een enorm rijke geschiedenis. We vertellen je graag meer over het oudste porthuis ter wereld.

Kopke Port
Het oudste porthuis ter wereld

Kopke heeft een enorm rijke geschiedenis. 's Werelds oudste porthuis werd in 1638  opgericht door Nicolau Köpke. Hij verscheepte de eerste portwijn naar het noorden van Europa. ⁠ Wanneer in 1781 een boerderij in de Douro wordt aangekocht, maakt Kopke de overgang van een wijninkoopbedrijf naar een grote producent. Het bedrijf focust zich langzaam maar zeker steeds meer op Port en al snel vormt het de hoofdactiviteit. Nicolau Kopkë & Co. is een toonbeeld van innovatie en produceert en verzendt zijn wijnen binnen hetzelfde bedrijf.

Kopke port

Quinta de São Luiz

In 1922 wordt Quinta de São Luiz aangekocht, dit is sindsdien de plaats geworden waar alle DOC Douro-wijnen van Kopke worden geproduceerd. Grote kenners van Douro-wijnen erkennen dit landgoed al jaren als een van de belangrijkste in de regio, vanwege de kwaliteit van de bodem en de wijnstokken en vanwege de tradities.

Gedurende vele jaren was een van deze tradities het één keer per jaar wit schilderen van de stenen muren van de Quinta. Deze witte muren zijn stukjes geschiedenis die tot op de dag van vandaag worden gekoesterd en het Douro landschap karakteriseren.

Frank Wijnhandel van Ouwerkerk
frank weijers

Wil je meer weten over ons of onze wijnen? Onze experts staan voor je klaar!

Onze winkel